top of page

הילד עולה לכיתה א'? חלק 4 מתוך 4

עודכן: 1 בפבר׳ 2024

אנחנו ובית הספר:

בהמשך לפוסטים הקודמים בנושא: עולים לכיתה א', ישנו אספקט חשוב נוסף שכדאי להתייחס אליו, בבירור הפנימי עם עצמנו: אנחנו ועמדותינו כלפי ביה"ס, תפיסתנו והתייחסותנו למעבר. כדאי לברר את תחושותינו ומחשבותינו על כך. טיפוח גישה חיובית כלפי ביה"ס היא חשובה, ומהווה גורם משמעותי וחשוב בתהליך ההסתגלות. הכרות מוקדמת עם המערכת, עם המקום, עם המורה, עם דמויות נוספות, עם ילדים שלומדים בו... תפיסת ביה"ס כגורם אחד היא מפריעה. חשוב להתייחס אליו ואל אוסף הפרטים שבו. יש מגוון של דמויות, אנשי מקצוע, מורות, חלק נאהב, חלק נאהב יותר... מומלץ לסגור חשבונות לא פתורים עם ביה"ס הקשורים לעבר. הם עלולים להפריע. חשוב להפריד בין התחושות שלנו לתחושות של הילדים.



מה כדאי לעשות?


1. לתת הזדמנות, להיות שותף ומעורב בחיי ביה"ס, בנעשה, אולי להתנדב לוועד... זו דוגמה גם עבור הילד, של מעורבות, ממקום פעיל וחיובי.


2. חשוב לשתף את הצוות בקשיים של הילד/המשפחה- נכונות לשתף תסייע בתחושת החרדה שלא "יגלו את הסוד", זה יעזור למורה לגלות הבנה ואמפתיה למצב, ולא תצפה לתפקוד נורמטיבי.


3. לפנות בצורה מכובדת וישירה לצוות ביה"ס.


4. לסמוך על הילד- חלק מסמכותנו היא לסמוך על האחר. זו הזדמנות לצמיחה, לשינוי, להתפתחות, לאתגר, להרגיש גדול, נופתע לגלות המון כוחות שלא חשבנו עליהם קודם... יחס מגונן מפחית את הכוח והאמונה של הילד בעצמו וביכולותיו.


5. להיות קשובים, לגלות אמפתיה, לקרוא איתותי מצוקה, לעקוב, להיות ערניים, להתעניין, לשתף, לשמור על ערוץ תקשורת פתוח.


6. לזכור שנסיגות בשלב הזה הן טבעיות ויכולות לבוא לידי ביטוי בהתנהגויות שונות, באופן זמני.


7. הכנות למעבר- ביקור בבי"ס, הכרות עם המורה, עם המקום, עם חברים מהכיתה, להזכיר שכולם מתרגשים מהיום הראשון, ושהמורים מודעים לכך וערוכים לכך ויעזרו להם לעבור ביתר קלות את הימים הראשונים.


8. שתפו במעבר שלכם לכיתה א', במעברים אחרים, שתפו ברגשותיכם, במחשבותיכם, בחששות, במה שעזר לכם לעבור את התקופה, שתפו בחוויות חיוביות...


9. הכנות נוספות – רכישת ציוד- יום כיף עם הילד, ארגון הסביבה הלימודית, ארגון סדר יום בזמן לימודים (ארוחות, ש"ב, טלוויזיה, משחקים בחוץ, חברים, הכנת התיק, בגדים למחר, מקום להכנת ש"ב...).


10. לעזור לילד לפתח הרגלי למידה- לעמוד בזמנים, להגיע בזמן, להכין ש"ב, לעמוד במשימות, תנאים נוחים ומותאמים ללמידה, הדרכה והנחייה, פנייה לעזרה בעת הצורך, איזון בין פנאי ללימודים, חשוב שילדים יפגשו ילדים אחרים, ישחקו איתם, שילכו לחוגים, יצפו בטלוויזיה, יקראו ספרים, שישתעממו, שיתאווררו, שינוחו, לטפח סקרנות טבעית של ילד ולהפחית ביקורת ולחץ.


11. להחזיר את הכוח לילד- לא לפתור בעיות, להחזיר שאלות בשאלות, לבחון אפשרויות יחד, לחפש פתרונות, לעזור לו לנסח את הבעיה.


שתהיה אחלה חופשה ומעבר מוצלח וחיובי


ree


תגובות


bottom of page