הורים - להתכונן! רגע לפני קבלת תעודות
- Kalanit Baranes
- 1 בפבר׳ 2024
- זמן קריאה 2 דקות
הורים! רגע לפני שתפגשו את הילדים שלכם עם התעודות בידיהם - מומלץ לקרוא!
קיבלנו תעודות!
הילדים חזרו עם תעודות? איך ההרגשה? שלהם? שלנו?
מה משמעות התעודה עבורם? עבורנו?
כמה חשוב לנו לקבל ציונים על מה שאנחנו עושים.
לקבל פידבק, משוב, לביצוע שלנו, ליכולות שלנו, למי שאנחנו. התעודות במחצית השנה ובסופה, אמורות להוות עצירה להתרעננות. להתבוננות. לבחינת המצב עד כה, ולאן ממשיכים.
בעיקר להתבוננות על מוקדי הכוח, על ההצלחות, ולמידה מהם לבאות. לבדוק יחד מה טעון שיפור, ולבנות תוכנית פעולה לשיפור התחום.
לרוב, כשאנחנו הורים מעורבים בחיי ילדינו, התעודות לא אמורות להפתיע אותנו, ואנו יודעים פחות או יותר למה לצפות. התעודה משקפת את מצב הלימודים של ילדינו בתקופה מסוימת. היא מהווה אמצעי לשקף לילד וגם לנו ההורים את המצב הלימודי, החברתי, התפקודי הכללי בביה"ס.

לפעמים התעודות גורמות לנו, ההורים, בלבול גדול. אנחנו משייכים את הציונים שהילדים שלנו מקבלים כציונים שלנו, על ההורות שלנו. וכאן מתחילה חגיגה. לפעמים נעימה ומשכרת כי אנחנו כל כך גאים בילדים ובעצמנו, משבחים אותם ללא הרף, מראים את התעודות לכל העולם ואשתו, לפעמים אפילו בלי לבקש את רשותם, מתלהבים, נרגשים ומלאי שמחה וסיפוק. ולפעמים החגיגה לא בדיוק נעימה: תסכול, אכזבה, האשמה, רגשות אשמה, בלבול, פחד, ועוד המון רגשות שמוציאים מאיתנו משפטים לא מקדמים ולא מעודדים...
אם כך, בכל זאת, איך הייתם רוצים להתייחס לתעודות?
כמובן שהתרגשות לקראת תעודות היא טבעית, ויחד עמה מציפה מגוון רחב של רגשות גם בילדינו וגם בנו. חשוב לתת להם מקום ולבטא אותם.
עם זאת, על מנת להשתמש בתעודה ככלי שישביח ויעצים את מערכת היחסים שלנו עם ילדינו, יחזק את ילדינו ואותנו כל אחד בנפרד, כדאי להתייחס אליה בצורה בוגרת, אחראית ובשיקול דעת.
ולמה הכוונה?
קודם כל להוריד מתח. לאפשר. להפחית את החרדה מהתגובות שלנו, מאי מימוש הציפיות שלנו. ככל שאנו כהורים נשים לב לכך ונהפוך מודעים יותר, כך נוכל לשלוט בזה.
כדאי לאפשר לילדים שלנו זמן אינטימי ורגוע איתנו לקרוא ביחד את התעודה. זו הזדמנות נהדרת למפגש עם ילד. בזמן הזה אנחנו נוביל ונחזק את המקומות החיוביים, את העוצמות, את מוקדי הכוח, את ההצלחות, את מה שעובד, אנחנו נבחר מה הפוקוס ומה אנחנו רוצים להאיר.
חשוב גם שהילדים שלנו יראו לנו את התעודה מיוזמתם, בקצב שלהם, בלי לחץ ובפורום שמתאים להם.
כדאי להתייחס למאמץ ולהשתדלות שנעשו בתחומים שעדיין קשה, ולהתייחס לציון באופן יחסי לדרך שנעשתה. להוקיר את הלמידה, את השיפור.
בשום מקרה אין צורך לערוך השוואות עם אחים או חברים. זה עלול לפגוע ולבלום. בחרו באופן מודע ואחראי להתייחס ולהתמקד בנקודות החוזק.
השאירו את כל הדברים האחרים למפגש אחר עם הילד. יום אח"כ, יומיים אח"כ. אל תדאגו. זה לא יברח ולא יאבד. אפשר להיפגש שוב ולדבר על הלמידה מהשיקוף בתעודה, לשאול את הילד, הוא יודע להסביר נהדר. נעזור לו להציב יעד ולתכנן איך לשפר אותו. לא כרגע. ברגע הזה הילד זקוק להכלה, לתמיכה, לחיבוק, לקבלה, לאהבה, להוקרה, להעצמה. כל ילד זקוק לכך. גם אלו שקיבלו תעודות מצוינות.
התייחסו באופן מבוקר ומאוזן, לא צריך לצאת מפרופורציות ולהתחיל להפגיז במתנות מופקעות, בחיזוקים חיצוניים מופרזים. פשוט להוקיר את הטוב הטמון בילד שלנו. לזהות אותו, לומר אותו, להתייחס אליו, להעצים ולשקף את הכוח ואת תרומתו לחיינו.
התייחסו להערות/הארות הכתובות המילים מעבר לציונים, לחלק האישי של המורה שמדבר על הכוחות של הילד, תנו דוגמאות מעצמכם ותמכו בזה ולא אמירות ריקות של "כל הכבוד".
חשוב לזכור כי התעודה היא אמצעי בדרך לרכישת ידע וממש לא המטרה. המטרה היא להשתמש בידע שרוכשים ביעילות במהלך חיינו. העניקו את המשמעות שאתם בוחרים להעניק לתעודה והשתמשו בה לטובתכם ולטובת ילדיכם.
איזו הזדמנות אה?
חופשה נעימה ובהצלחה








תגובות